Als je je anders voelt dan je collega’s (maar die ik pas leerde als ondernemer)
Toen ik nog in de zorg werkte, voelde ik me vaak een buitenbeentje. Te snel, te veel, te kritisch, te enthousiast. Mijn ideeën werden regelmatig weggewuifd. Inmiddels weet ik: er is niets mis met mij. En dat geldt ook voor jou.
Voor iedereen die in de zorg werkt en zich regelmatig afvraagt: “Ligt dit nou aan mij?” deze blog is voor jou. Hier zijn 10 inzichten die ik pas leerde toen ik ging ondernemen, maar die ik jou veel eerder had gegund.
1. Zorgmedewerkers met grote dromen passen niet in kleine hokjes
In de zorg krijg je vaak een functieprofiel, werkkader, taakomschrijving. Maar als jij groter denkt dan je functie, voelt dat snel alsof je ‘te veel’ bent. Weet dan: er is niets mis met jouw dromen. Ze passen gewoon niet in het systeem waar je nu in zit.
2. Zorg mensen zoals jij zijn er wel, je hebt ze alleen nog niet ontmoet
Je voelt je misschien de enige die dingen anders ziet, sneller wil, kritische vragen stelt. Maar dat komt omdat je mensen zoals jij vaak niet tegenkomt op de werkvloer. Ga op zoek buiten je organisatie. Gelijkgestemden voeden je vlam.
3. Je hoeft niet op de rem te trappen als zorgmedewerker die het anders ziet, je moet een andere weg kiezen
Die ‘teveelheid’ van jou, die snelheid, ideeënstroom, ambitie, hoef je niet te dimmen. Maar je moet wél leren sturen. Wat wil je wel doen? Wat niet meer? Ondernemen leerde mij: richting kiezen is krachtiger dan blijven rennen.
4. Je zorgomgeving bepaalt je zelfvertrouwen meer dan je denkt
Als je dag in dag uit hoort dat je ‘lastig’ of ‘kritisch’ bent, ga je jezelf als probleem zien. Maar de omgeving waarin je floreert bepaalt of jouw kracht zichtbaar wordt. Zoek een setting waarin je niet afgeremd wordt, maar uitgedaagd. Met welke mensen omring jij je? Mensen die je omhoog of omlaag trekken?
5. Je bent geen mislukte zorgprofessional als je het anders wil
Veel vrouwen die ik spreek voelen zich ondankbaar of schuldig omdat ze hun baan niet meer volhouden. Terwijl ze zó veel geven. Besef: het ligt niet aan jou. Misschien ben jij precies goed, maar op de verkeerde plek.
6. Klaar met je aanpassen naar je collega’s in de zorg? Dan wordt het pas interessant
Zolang je je aanpast om er maar bij te horen, blijft alles bij het oude. Maar op het moment dat jij stopt met pleasen, en trouw wordt aan jezelf – dán ontstaat er ruimte. Voor nieuwe keuzes, nieuwe verbindingen, nieuw werkplezier.
7. Vertragen als zorgmedewerker is nodig om te versnellen
Die innerlijke haast? Die is herkenbaar. Maar blijven doorjakkeren is roofbouw. Pas toen ik écht stil ging staan, ontstond er helderheid. Wat wil ik eigenlijk écht bijdragen? En hoe? Je hoeft niet alles te doen. Alleen het juiste.
8. Impact maken in de zorg betekent ook: nee durven zeggen
Wil je verschil maken? Dan moet je kiezen. Niet alles aanpakken wat voorbij komt, maar durven stoppen met de dingen die je leegtrekken. Elke ja tegen iets buiten jou is een nee tegen jezelf. En dat voel je, vroeg of laat.
9. Je hoeft niet sterker te worden als zorgmedewerker. Je hoeft alleen maar zachter te worden voor jezelf
Zorgvrouwen denken vaak: ik moet gewoon nog even doorzetten, sterker worden, harder mijn best doen. Maar wat als je juist mag verzachten? Grenzen voelen. Ademruimte pakken. Jezelf ook eens op 1 zetten.
10. Je bent geen slachtoffer van je werkdruk in de zorg, maar wel verantwoordelijk voor je keuzes
De druk is echt. Maar je hebt wél invloed op hoe je ermee omgaat. Ondernemen leerde mij: niemand komt je redden. Jij mag zelf gaan kiezen. En dat is precies wat je zo sterk maakt.
👉 Ben je nieuwsgierig naar nog vijf ondernemerslessen die ik zélf het liefst eerder had geweten toen ik nog in de zorg werkte? Lees dan ook deze blog: 5 onmisbare ondernemerslessen voor zorgprofessionals.
En wil je anderen ontmoeten die net zo denken als jij? Kom naar de volgende mastermind met netwerkborrel speciaal voor leider in de zorg. Je betaalt alleen je eigen hapjes en drankjes (en nee, we doen niet aan bakjes borrelnootjes waar iedereen al met z’n handen in heeft gezeten 😉).